Πως εκφράζετε στους κοντινούς σας ανθρώπους μία ανάγκη σας, ένα παράπονο σας; Ο πιο συνηθισμένος τρόπος που έχουμε οι περισσότεροι άνθρωποι είναι είτε να κατηγορούμε τον άλλον είτε να λέμε αυτό που θέλουμε με πλάγιο τρόπο.
Ένας πιο αποτελεσματικός τρόπος επικοινωνίας είναι αυτό που λέμε στην Ψυχολογία «τα μηνύματα σε Α’ Πρόσωπο». Τα μηνύματα αυτής της μορφής δεν επικεντρώνονται στο τι δεν κάνει ο άλλος αλλά στο πως νιώθουμε εμείς.
Ας πούμε ότι έχετε ένα παράπονο από έναν πολύ καλό σας φίλο για το ότι δεν βρίσκεστε αρκετά συχνά. Ο συνηθισμένος τρόπος μας να εκφράσουμε ένα τέτοιο παράπονο είναι ο εξής: « Αν δεν σε πάρω εγώ για να βρεθούμε δεν πρόκειται να πάρεις εσύ ποτέ. Δεν μου έχεις τηλεφωνήσει πάνω από 10 μέρες»
Το πιθανότερο είναι ότι σε μία τέτοια κουβέντα, ο αποδέκτης θα αντιδράσει αμυντικά και θα σας πεί κάτι του τύπου: «και τι τις ζυγαριές θα βγάλουμε τώρα; Την άλλη φορά που εσύ πνιγόσουν στη δουλειά έπαιρνα μόνο εγώ τηλέφωνο!»
Ένας τέτοιος διάλογος όμως δεν είναι αποτελεσματικός και μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερες παρεξηγήσεις.
Αν θέλουμε να εκφράσουμε το παράπονο μας με ένα «μήνυμα σε Α’ πρόσωπο», πρέπει καταρχήν να σκεφτούμε και να παρατηρήσουμε πως νιώθουμε. Αν δεν ξέρουμε τι νιώθουμε δεν μπορούμε και να το εκφράσουμε σωστά.
Ένα μήνυμα σε Α’ πρόσωπο θα έλεγε περίπου τα εξής για μία ανάλογη περίπτωση:
«Μου έλειψε να σε δώ και να σου μιλήσω. Θα ήθελα να με παίρνεις πιο συχνά τηλέφωνο γιατί με πιάνουν οι ανασφάλειες μου και όταν δεν με παίρνεις αρχίζω να αναρωτιέμαι αν έχεις όρεξη να βρεθούμε, μήπως δεν σου είναι τόσο σημαντικό όσο είναι για μένα. Και πεισμώνω και αρχίζω να «μετράω» ποιος πήρε και ποιος δεν πήρε και ενώ έχω ανάγκη να σου μιλήσω δεν σε παίρνω ούτε κι εγώ.»
Αυτό το μήνυμα δεν κατηγόρησε κανέναν. Αντίθετα, είπε στον αποδέκτη ότι είναι σημαντικός και επίσης ο παραπονούμενος ουσιαστικά μίλησε απευθείας με το δικό του κομμάτι ευθύνης. Το πιθανότερο είναι ότι ένα παράπονο εκφρασμένο με τέτοιο τρόπο θα «ανοίξει» τα κανάλια της επικοινωνίας και θα απαντήσει και ο αποδέκτης κάπως έτσι, χωρίς κατηγορίες και θυμούς λέγοντας απλά πως νιώθει.
Δοκιμάστε το!