«Μαμά μου πήρε την κασετίνα μου!»
«Δεν είναι η δική μου σειρά να μαζέψω τα παιχνίδια!»
«Εγώ θα παίξω πρώτος play-station!”

Αν έχετε περισσότερα από ένα παιδιά, οι παραπάνω δηλώσεις είναι ελάχιστα παραδείγματα από αυτά που σίγουρα αντιμετωπίζετε στην καθημερινότητα με τα παιδιά σας. Μικροδιαφωνίες πάντα υπάρχουν και δεν χρειάζεται πάντα να παρεμβαίνετε προσπαθώντας να δώσετε λύση. Τι μπορείτε όμως να κάνετε όταν τα πράγματα «ξεφεύγουν» ανάμεσα στα παιδιά σας; Όταν δηλαδή η διαφωνία συνεχίζετε ασταμάτητα, όταν διαφωνούν συνεχώς για το ίδιο πράγμα ή όταν η διαφωνία μετατρέπετε σε σοβαρό καβγά;

article2-photo1
Σε αυτές τις περιπτώσεις χρειάζεται να υποστηρίξετε τα παιδιά σας. Παρεμβαίνοντας διευκολυντικά όχι μόνο θα τα βοηθήσετε να διαχειριστούν τη δύσκολη αυτή κατάσταση αλλά θα τα υποστηρίξετε να αρχίσουν να αποκτούν δεξιότητες που θα μπορούν με το πέρασμα του χρόνου μόνα τους να εφαρμόζουν. Στη συνέχεια ακολουθούν μερικά απλά βήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε.

Βήμα 1ο

Σε καταστάσεις σύγκρουσης πρώτα από όλα χωρίστε τα παιδιά σας μέχρι να ηρεμήσουν. Ένα εύκολος και γρήγορος τρόπος είναι να έχετε ένα χώρο όπου μπορούν να καθίσουν άνετα και να ηρεμήσουν παίρνοντας βαθιές ανάσες. Συνήθως μια μαλακή γωνιά με μαξιλάρια είναι πολύ βοηθητική.

Βήμα 2ο

Αφού τα παιδιά ηρεμήσουν, καθίστε όλοι μαζί και εξηγήστε τους ότι καθίσετε όλοι μαζί για να συζητήσετε τη διαφωνία τους. Όμως υπάρχουν μερικοί απλοί κανόνες.

  1. Θα απευθύνονται ο ένας/ η μία στον άλλο/ στην άλλη και όχι σε εσάς.
  2. Δεν μπορούν να διακόψουν το συνομιλητή τους.
  3. Προτού μιλήσουν, πρώτα θα επαναλαμβάνουν αυτό που τους είπε ο συνομιλητής τους, και αν εκείνος/εκείνη επιβεβαιώσει ότι αυτό τους είπε, τότε μπορούν να συνεχίσουν. Εσείς διευκολυντικά μπορείτε να ρωτάτε «τι σου είπε ο αδερφός σου, η αδερφή σου;» και αφού απαντήσουν ρωτάτε το παιδί που μίλησε πρώτο «Συμφωνείς;»
  4. Ο καθένας καλείτε να πει τη δική του οπτική στην ιστορία.

Οδηγίες για εσάς που έχετε το ρόλο του διευκολυντή

Αυτό που εσείς καλείστε να κάνετε κατά τη διάρκεια της διαδικασίας είναι ξεκινώντας να τους παρουσιάσετε περιληπτικά τι συνέβη, το λόγο που μαζευτήκατε και τους κανόνες. Στη συνέχεια, να βοηθάτε τα παιδιά να τηρούν τους κανόνες και όταν ξεφεύγουν να τους υπενθυμίζετε την αρχική συμφωνία. Επίσης, να τα διευκολύνετε αν δυσκολεύονται να εκφραστούν.

Τα παιδιά ήδη από την ηλικία των 4-5 ετών μπορούν να εμπλακούν σε αυτή τη διαδικασία ενσυναισθηματικής επικοινωνίας. Στόχος της διαδικασίας είναι να μπορέσουν να λειτουργήσουν ενσυναισθητικά, να μπορέσουν δηλαδή να ακούσουν και την οπτική του άλλου και να κατανοήσουν τις δικές του ανάγκες τη δεδομένη στιγμή. Οι περισσότερες διαφωνίες ξεκινούν γιατί το κάθε παιδί βλέπει μόνο τη δική του ανάγκη, θωρακίζεται σε αυτή και θεωρεί άδικο οτιδήποτε δεν την εξυπηρετεί. Μέσα από αυτή τη διαδικασία καλλιεργείται η δεξιότητα της ενσυναίσθησης και αυτή η κατανόηση που προσφέρει, βοηθά τα παιδιά να ηρεμήσουν και λειτουργεί και προληπτικά για το μέλλον.
Παρατηρείστε πως τα παιδιά σας στην αρχή της διαδικασίας θα δυσκολεύονται να ακούσουν το ένα το άλλο, πως δεν θα μπορούν να δεχτούν ότι υπάρχει και άλλη οπτική και όσο τηρούν τους κανόνες και συνεχίζουν, θα ηρεμούν και θα φτάσουν να ξεχάσουν τη διαφωνία και θα συμφιλιωθούν!

Δοκιμάστε το!

Μείνετε συντονισμένοι στο τροφή για σκέψη, θα ακολουθήσουν πρακτικές οδηγίες για εξεύρεση λύσεων σε διαφωνίες που προκύπτουν ανάμεσα στα αδέρφια.

της Αγγελικής Σουρλαντζή, MA, MSc, cPHD
Συμβουλευτική και Θετική Ψυχολογία

Βιβλιογραφία

Cochran, J. L., Cochran, N. H., & Hatch, E. J. (2002). Empathetic communication for conflict resolution among children. The Person-Centered Journal, 9(2), 110-118.

Περισσότερα Νέα