Ψυχοθεραπεία Παιδιών
Η ψυχοθεραπεία παιδιών διαφοροποιείται εντελώς από αυτή των ενήλικων. Τα παιδιά δύσκολα εμπλέκονται στη διαδικασία παραγωγής λόγου, και ακόμη και αν ορισμένα από αυτά έχουν τις λεκτικές δεξιότητες να το πράξουν, δεν θα μοιραστούν κάτι σημαντικό ή θα βαρεθούν πολύ εύκολα.
Στη ψυχοθεραπεία των παιδιών κύριο εργαλείο αναδεικνύεται το παιχνίδι, που ούτως ή αλλιώς συνιστά το κύριο μέσο έκφρασης, ανάπτυξης και πειραματισμού των παιδιών.στο πλαίσιο της θεραπευτικής σχέσης γίνεται συστηματική χρήση των αλληλεπιδράσεων που αναπτύσσονται ανάμεσα στο θεραπευτή και το παιδί κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, προκειμένου το παιδί να υποστηριχθεί σε ψυχοκοινωνικό επίπεδο, με στόχο τόσο την υγιέστερη ανάπτυξη όσο και την επίλυση προβλημάτων.
Ψυχοθεραπεία Εφήβων
Η εφηβεία, το αναπτυξιακό στάδιο των αλλαγών και των κρίσεων, από κάποιους εφήβους αντιμετωπίζεται ευκολότερα αλλά για άλλους συνιστά μεγάλη πρόκληση με σοβαρές κοινωνικοσυναισθηματικές επιπτώσεις.
Οι έφηβοι συνήθως αναζητούν υποστήριξη για θέματα που σχετίζονται με την οικογένεια και τους φίλους, για τυχόν δυσκολίες που έχουν με δύσκολα συναισθήματα όπως ο θυμός. Επίσης, πολύ συχνά εμφανίζουν συμπεριφορές που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, όπως αυτοτραυματισμοί, καταθλιπτική συμπεριφορά, κρίσεις πανικού, αυτοκτονικές σκέψεις.
Η ψυχοθεραπευτική διαδικασία με τους εφήβους αντλεί στοιχεία τόσο από την ψυχοθεραπεία παιδιών όσο και από την ψυχοθεραπεία ενηλίκων και ο θεραπευτής προσαρμόζεται ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε εφήβου.
Στόχοι και διαδικασία της ψυχοθεραπείας παιδιών και εφήβων
Η ψυχοθεραπεία παρέχει στα παιδιά ένα ασφαλές πλαίσιο όπου έχουν την δυνατότητα να διερευνήσουν την πραγματικότητα και τις εμπειρίες της ζωής τους. Συνήθη θέματα που τα παιδιά μπορούν να επεξεργαστούν στη συμβουλευτική διαδικασία είναι συναισθηματικές δυσκολίες, κοινωνικές δυσκολίες, δυσκολίες στη σχολική προσαρμογή, προβλήματα συμπεριφοράς, επιθετικότητα, άγχος αποχωρισμού, απώλεια, αυτοεκτίμηση, φοβίες, διαζύγιο, ασθένεια.
Η διαδικασία της ψυχοθεραπείας λαμβάνει χώρα συνήθως μία φορά την εβδομάδα, ιδανικά την ίδια ημέρα και ώρα. Η διατήρηση της ίδιας ημέρας και ώρας κάθε εβδομάδα παρέχει ένα σταθερό πλαίσιο που διευκολύνει την ανάπτυξη της θεραπευτικής σχέσης και την καλλιέργεια μιας αμοιβαίας σχέσης εμπιστοσύνης. Η σταθερότητα αυτή βοηθά το παιδί/ ο έφηβος να εμπιστευτεί το θεραπευτή του και να μοιραστεί μαζί του τις δυσκολίες και τους προβληματισμούς του.
Μέσα από την ψυχοθεραπευτική διαδικασία το παιδί/ ο έφηβος έχει τη δυνατότητα να εκφράσει με ποικίλους τρόπους τις σκέψεις και τα συναισθήματα του, να διερευνήσει εναλλακτικές, να επεξεργαστεί τρόπους επίλυσης τυχόν προβλημάτων.
Ο χώρος
Ένας κατάλληλα διαμορφωμένος χώρος είναι απαραίτητος για την ψυχοθεραπευτική υποστήριξη παιδιών. ένας χώρος, όπου με τη χρήση του συμβολικού παιχνιδιού, παιχνιδιού ρόλων αλλά και μέσα από δημιουργικούς τρόπους έκφρασης, το παιδί υποστηρίζεται από το θεραπευτή να διερευνήσει τυχόν δυσκολίες που αντιμετωπίζει. Στο χώρο μας είναι διαθέσιμα όλα τα ερεθίσματα που απαιτούνται για την διευκόλυνση της έκφρασης των παιδιών: παιχνίδια, φιγούρες, μαριονέτες, υλικά σχετικά με την τέχνη, νερό και άμμος είναι μερικά από αυτά.
Τι συμβαίνει όμως όταν το παιδί μου λαμβάνει ψυχοθεραπευτική υποστήριξη; Συνήθεις ερωτήσεις που μπορεί να προβληματίζουν τους γονείς.